#4 Hans-Petter og Marius, Mediapuls: Bedrifter er nødt til å skape tillit til målgruppen sin
Premissene for hvem som bestemmer har flyttet seg fra store virksomheter til massen som man ønsker å nå. Bedrifter er derfor avhengige av en høy grad av tillit. I fjerde episode av #mediapuls har vi intervjuet Hans-Petter Nygård-Hansen og Marius Karlsen, fra podkasten Mediapuls, om nettopp dette.
I et samfunn preget av “fake news” og en overflod av innhold, er tillit noe som stadig blir viktigere, blant annet for å nå frem med budskapet sitt.
Bedrifter er også mer og mer avhengige av en høy grad av tillit, fordi vi i økende grad identifiserer oss med de merkevarene vi velger å være en kunde av.
Både Hans-Petter Nygård-Hansen og Marius Karlsen har lang fartstid, høy innflytelse og en høy grad av tillit blant de som jobber i medie- og kommunikasjonsbransjen. På troféhyllen kan de vise til priser som en av ‘Norges mest innflytelsesrike på nett’ (2017), en av ‘mediebransjens mest interessante stemmer’ (2017) og ‘Årets Sosiale Medier Fagmiljø’ (2018).
– Gjennom det arbeidet vi gjør med Mediapuls ser vi virkelig at tillit er en trend som stadig når nye høyder. Det er blant annet takket være en viss amerikaner, men også takket være de digitale og sosiale mediene vi er så opptatte av. Vi var nemlig veldig positive til digitale plattformer og sosiale plattformer til å begynne med. Vi både håpet og trodde at det ville desentralisere makten og demokratisere ordskiftet. Men konsekvensene vi ser nå er at det også har ført til at demokratiet står i fare, på grunn av falske nyheter, polariserende språk, propaganda og så videre. Derfor blir tilliten – det å skape tillit gjennom journalistikk, blant annet – stadig viktigere, forteller Hans-Petter Nygård-Hansen.
Om Hans-Petter og Marius
- Hans-Petter Nygård-Hansen er 46 år, jobber for seg selv i kommunikasjonsbyrået KommFrem, holder foredrag og driver podkasten Mediapuls med Marius Karlsen.
- Marius Karlsen startet selskapet Helt.Digital i 2015, og podkasten Mediapuls sammen med Hans-Petter. Han jobber også med innovasjon i Polaris Media.
Funfact: han har flysertifikat. - Mediapuls er en podkast som hver uke tar pulsen på sosiale og digitale medier. Podkasten har eksistert siden 2015, og ble blant annet kåret til Årets Sosiale Medier Fagmiljø under Social Media Days i 2018.
Bedriftene må henge med for å bygge relasjoner!
Det er mange trender og endringer som foregår i samfunnet vårt der publikum sitter i førersetet, og bedrifter må jobbe for å henge med. Det er ikke noe nytt at video er en økende trend og kommunikasjonsform, men Hans-Petter mener at måten vi konsumerer video på mobilen vår har revolusjonert nærhetsforholdet mellom kunde og bedrift.
– De fleste av oss sitter med mobilen tett opptil ansiktet, hvilket gir bedrifter en mulighet til å komme enda tettere på publikum enn før. De fleste av oss ser forsåvidt aller mest video i høydeformat, mens de fleste videoer fortsatt produseres i breddeformat. Her har bedrifter en lang vei å gå, men også et stort potensiale til å komme nærmere kundene sine, sier han.
Hans-Petter mener at vi er inne i en slags renessanse, der overgangen fra horisontal-video til vertikal bare vil øke og øke. Han forteller at de som bruker lengst tid til å ta dette innover seg er bedriftene – publikum har bestemt seg for dette for lenge siden.
Premissene for hvem som bestemmer har flyttet seg fra store virksomheter til massen som man ønsker å nå. Hans-Petter og Marius er enige om at måten vi konsumerer innhold på uten tvil kommer til å fortsette å endre seg i fremtiden. Derfor er det viktigere enn noen gang for de som jobber med å produsere innhold å vise endringsvilje, og tilpasse seg nye brukervaner, for ikke å henge etter.
De to kompisene og podkastvertene mener at vi bare har sett starten på nye plattformer og nye måter å kommunisere til målgruppen vår på.
– Vi må være mindre påtrengende i kommunikasjonen vår
De digitale og sosiale plattformene er laget for dialog og for å kommunisere. Likevel tenker vi ofte veldig tradisjonelt når vi jobber med kommunikasjon, mener Marius Karlsen.
– Vi kringkaster budskap. Vi driver reklame, og kommuniserer som regel med salgsrettede budskap der vi prøver å få publikum til å kjøpe noe. Hvorfor holder vi fortsatt på med dette? Spør han.
– Til syvende og sist er det salg som i de aller fleste tilfeller er formålet med kommunikasjon for de alle fleste. Men for å oppnå dette på en god måte, og uten å være påtrengende, må vi jobbe enda mer med å gi kundene våre en opplevd merverdi, sier Marius.
«Det var kombinasjon av arbeidsprøver for ressursene i kjerneteamet, kompetanse og erfaring til kjerneteamet, tilleggsressurser samt gode referanser som ble lagt til grunn. Den innstilte leverandør beskriver på en god måte sin erfaring og kompetanse, har gode og varierte arbeidsprøver som viser bredde og kvalitet. I tillegg har de gode referanser.»
Vi må huske på at internett har ført til at potensielle kunder sitter på en mulighet til å selv hente informasjon og lese seg opp på det de vil. Derfor må vi først og fremst lage innhold som publikummet vår har lyst til å konsumere, og ikke innhold som vi selv har lyst til å kommunisere.
– I dag handler kommunikasjon i stor grad om å appellere til følelser. For å gjøre det må vi fortelle historier, og ikke bare fortelle hvor produktet eller tjenesten din kan kjøpes, eller hva det koster. De aller fleste går ikke inn på YouTube og ser en video når Ford vil at de skal gjøre det, de gjør det fordi de har et behov eller et ønske. Og det er da merkevarene må fange det opp. Først må man ha innhold som samsvarer med behovene og ønskene – og som er lett tilgjengelig. Deretter kan man bruke dataen til dra de videre i kundereisen, forteller Hans-Petter. Klarer man å skape den typen samspill mellom bedrift og målgruppe, vil man se hvor verdibyggende og tillitsskapende det er.
Hvordan bygge tillit til bedriftens kunder?
Marius forteller at for å bygge tillit, må man bygge en relasjon til kundene og målgruppen til bedriften.Marius Karlsen forteller at for å bygge tillit, må man bygge en relasjon til kundene og målgruppen til bedriften.
– Jo tettere relasjon man har med kundene sine, jo mer tillit får du, mener han. Det hjelper ikke lenger at noen “bare” liker merkevaren din, når det hver eneste dag kan komme en ny merkevare og ta din plass. Derfor må du jobbe for at publikum til å virkelig skal føle noe for deg, og få de til å ha lyst til din merkevare skal gjøre det bra. Og hvordan gjør du det? Jo, ved å bygge en relasjon med de.
Det er mange måter å gjøre det på, men i hovedtrekk handler det om å formidle bedriftens historie.
– Publikum bør ha en relasjon til de som jobber i bedriften, på ett eller annet nivå. Det kan være gjennom video, podkast, eller et annet medie der de får en relasjon til menneskene bak. Og de får lyst til å følge med på hva disse menneskene gjør – uansett hva de gjør, og uansett hva de snakker om, mener Marius.
Dersom man klarer det kan man virkelig snakke om å skape tillit mellom bedriften og publikummet deres.
Fikk du ikke med deg episode 3 av #mediainnsikt? Stig Jøssund er Head of Content i Wavemaker, en del av GroupM konsernet. I episode tre forteller om hvorfor mange benytter seg av influencere for å fange oppmerksomhet i ulike stadier i kjøpsreisen. Les artikkelen, og se videoen her.