Animerte forklaringsvideoer. Hvilke typer finnes, og hvordan kan du bruke dem i markedsføringen?

animert lyspære henger på strømledning

Med en animert forklaringsvideo kan du forklare komplekse budskap på en enkel og engasjerende måte, samtidig som du øker sjansen for å bli lagt merke til. Men hvilke typer animerte forklaringsvideoer finnes, og hva bør du tenke på når du og bedriften din skal lage deres egen? Her gir vi deg en rask innføring!

«Forklaringsvideo» – det høres kanskje litt traust ut? Vel, ord kan bedra. En animert forklaringsvideo har nemlig flere sterke kort i ermet. Ikke bare kan du bruke den til å gjøre kompliserte budskap mer forståelige, du kan også gjøre dem langt mer engasjerende – og vips, så har du samtidig pustet nytt liv i bedriftens SoMe-kanaler. Ikke så rart, når ordet «animere» faktisk betyr å «gi liv».

Felles for forklaringsvideoer, eller explainer-filmer som de også blir kalt, er at de har som hovedoppgave å forklare noe på en rask, effektiv og og overbevisende måte – enten det er et produkt, en tjeneste, en oppgave eller en sammenheng. Stil og teknikk kan derimot variere stort, og er like avhengig av tid og budsjett som av hva slags budskap du ønsker å formidle.

Animasjonsvideoen over viser hvordan animasjon kan forklare komplekse tema på en rask, enkel og forståelig måte.

2D-animasjon, 3D-animasjon og stop motion – når bør du bruke hva?

3D-animasjon

3D-animasjon er den mest komplekse animasjonsformen, og den gir utrolig mange muligheter – både når det gjelder bruksområder, fortellerteknikker og visuelle uttrykk, forklarer Lasse Leonhardsen, tidligere animatør i AVIA.

Forklaringsvideoer i 3D kan enten lages ved hjelp av mer abstrakte eller statiske illustrasjoner, eller du kan fortelle en historie gjennom karakteranimasjon.

– Karakteranimasjon involverer mye bevegelse og setter store krav til detaljer, og er derfor den mest avanserte formen for 3D-produksjon. Til gjengjeld er det ekstremt virkningsfullt når du ønsker å vekke følelser og skape høy gjenkjennelsesfaktor, forklarer Leonhardsen.

2D-animasjon

En annen teknikk innen forklaringsvideo er den mer tradisjonelle 2D-animasjonen. Også her kan du velge å formidle budskapet gjennom en karakter eller ved hjelp av tekst og ulike grafiske og geometriske elementer – eller med en kombinasjon.

– Den mer abstrakte utformingen er raskere og rimeligere å lage, og egner seg spesielt godt til å forklare tunge budskap på en enkel, men elegant måte, sier Leonhardsen.

Her er et eksempel på forklaringsvideo med 2D-animasjon. TONO forklart på 54 sekunder.

Stop motion

Den tredje og siste stilen innen forklaringsvideo er stop motion – en teknikk hvor man flytter og fotograferer gjenstander, bilde for bilde, for å skape en illusjon av bevegelse og liv når bildene etterpå vises som sammenhengende film.

– Stop motion gir et håndlaget og ofte litt barnslig uttrykk, og kan være et godt virkemiddel for å skape en mer personlig stil og stemning. Alt handler om å matche rett teknikk til rett historie og målgruppe, sier Leonhardsen.

Et klart formål er helt avgjørende for suksess

Uansett hvilken stil eller teknikk du velger, er det helt avgjørende å ha tenkt godt gjennom hva du ønsker å fortelle og hvem du vil fortelle det til. På dette området mener Leonhardsen at en del bedrifter trår feil.

– En typisk feil mange gjør, er å lage en video uten et klart formål. Ofte blir det brukt for lite tid på strategi, og resultatet blir ikke slik man hadde sett for seg. Akkurat derfor bruker vi mye tid sammen med kunden i forkant for å forstå nøyaktig hva de ønsker å oppnå.

Deretter begynner jakten på akkurat den historien, sjangeren og stilen som på best mulig måte løser oppgaven, samtidig som man må ta høyde for tids- og budsjettbegrensninger.

– Dersom bedriften har et lavt budsjett og en klar tanke om hvordan budskapet bør kommuniseres, kan de helt fint lage manus og storyboard selv, og så tar vi oss av produksjonen – eller så kan vi ta oss av hele prosessen for kunden, sier Leonhardsen.

Se hvordan vi løste en leken animasjonsfilm for Energi Norge.

Skreddersydd for sosiale medier

Med fremveksten av sosiale medier har vi fått en helt ny seergruppe – nemlig de som ser på videoer uten lyd. Dette stiller større krav til bruk av video og animasjon i markedsføring

Med animerte explainer-filmer kan du kombinere film og tekst på en utrolig god måte og skreddersy filmen for nettopp denne nye måten å se video på, forteller Leonhardsen.

Animerte forklaringsvideoer er svært godt egnet til å fange oppmerksomheten i sosiale medier, siden det gir en helt egen mulighet til å lage noe folk ikke er vant til å se.

– I dag eksperimenterer vi også mye med å mikse ulike stiler og teknikker i en og samme film – for eksempel vanlig film med innslag av 3D-animasjon, eller en blanding av 2D og 3D. På den måten kan vi lage overraskende visuelle uttrykk, samtidig som vi kan bruke enda flere virkemidler for å få frem budskapet på best mulig måte.

Lasse Leonhardsen
Tidligere animatør, AVIA Produksjon

Har du spørsmål om animasjonsfilm?