Kunstig Intelligens (AI): Hva skjer i år 2024?

AI generert rom

Tenk deg en verden der dine kreative ideer blir til virkelighet på et blunk, der innholdet er tilpasset målgruppen, og der filmproduksjon foregår med hastighet og presisjon som før var utenkelig. Dette er ikke science fiction; det er virkeligheten med kunstig intelligens (AI) i 2024.

I denne artikkelen utforsker vi hvordan AI ikke bare gjør jobben raskere og smartere i innholdsproduksjon, film og markedsføring, men også hvordan det gir oss nye muligheter til å fortelle historier og nå ut til publikum på måter vi så vidt har begynt å forstå. For alle som jobber kreativt, er dette en spennende (og krevende) tid. Bli med oss på en reise gjennom det nyeste innen AI, og se hvordan det kan berike og inspirere ditt arbeid.

AI og menneske



Da OpenAI lanserte ChatGPT for omtrent et år siden, og Midjourney ble lansert kort tid før det, markerte det ikke bare en milepæl i AI-teknologiens utvikling, men også starten på en ny tidsalder. I 2023 har vi allerede sett hvordan AI har begynt å forme våre liv og yrker. Men dette er bare begynnelsen. Når vi nå beveger oss inn i 2024, står vi på terskelen til en enda dypere integrasjon av AI i vårt daglige liv. Hva bør vi være klar over når det gjelder AI? Hvilke spennende AI-verktøy er tilgjengelige? Denne artikkelen gir deg svar på disse spørsmålene og utforsker veien fremover!

Tilgjengeligheten av AI: Fra Nisjemarked til Verktøy for Alle

AI er ikke lenger bare for teknologi-entusiaster og bedrifter; det er blitt et verktøy for alle. Mange AI-verktøy er nå open source, noe som betyr at de er tilgjengelige for enhver som ønsker å utforske og skape. Hvorfor? For å sørge for en rask utvikling av teknologien. Det har vært en voksende diskusjon rundt behovet for reguleringer, spesielt når det gjelder AI-genererte bilder og deres plass i profesjonelle settinger. Dette er en indikasjon på at mens AI-teknologi blir mer utbredt, vokser også bevisstheten om dens potensielle innflytelse og konsekvenser.

Eksempel på AI-generert kvinne

I år 2023 har vi sett store nyhetsoppslag om at AI har tatt for mye over i enkelte bransjer, eller, tilsynelatende ser det slik ut. Det har vært snakket om reguleringer av AI, uten at vi helt sikkert vet hvordan dette vil se ut. Trolig vil vi se reguleringer som gjør at man må nevne at et bilde er generert av kunstig intelligens? Vi kan anta at fremtidige reguleringer vil omfatte krav om å identifisere AI-genererte bilder, noe som ble aktualisert da Sparebank1 brukte en AI-generert person i en reklameplakat, noe som førte til negativ oppmerksomhet og potensielt svekket kundetillit. Det er flere eksempler på lignende situasjoner der selskaper har tråkket feil og lært av det. Dette vil vi se mer av fremover!

Portretter generert ved hjelp av AI-verktøyet Stable Diffusion Automatic 1111

AVIA har gjennomført flere AI produksjoner i 2023, blant annet for Eika Bank som du kan lese mer om her. I November var vi foredragsholder på Kommunikasjonsforeningens høstseminar der temaet var pressehåndtering, kommunikasjon i krevende saker og kunstig intelligens. Vi opplever at Norge er positiv til AI, men det som ofte løftes frem er utfordringene. Eksempelvis snakket NTB om viktigheten av å avvise AI-genererte fotografier. De ønsker å implementere en scanner som analyserer om bildet som sendes inn er AI-generert eller ikke. Dette er definitivt noe vi kommer til å se mer av.

Ting du som markedsfører bør vite:

Du bør ikke ta lett på utviklingen. Det som er kult og nytt i dag å bruke, er utdatert i morgen. Så flåsete vil jeg tørre å påstå at fremtidens utvikling vil være. Elon Musk har sagt selv at han tror AGI (artificial general intelligence) vil være en del av alles hverdag innen 5 år. Dette vil si at om 5 år fra nå, så vil (nesten) alle bruke AI på sin arbeidsplass, privat, i sosiale settinger ol. daglig. Du bør begynne å sette deg inn i de ulike verktøyene som finnes. Det er ikke farlig om du prøver noe og ser at det ikke er nyttig for deg / din bedrift. Det viktigste er å bare ta fatt og begynne.

Vi kan forvente å kunne produsere mer innhold på kortere tid, med noen begrensninger som forbrukerne sannsynligvis vil lære å akseptere. Her snakker jeg bla. om produktfoto generert ved hjelp av AI, portretter generert ved hjelp av AI, tekstinnhold generert av AI (for ordens skyld, denne teksten er skrevet helt og holdent av et menneske) og voice-over, nettsider, automatisk chat-roboter ol. vil bli en del av vår hverdag. Allerede i 2023 har vi sett en enorm utvikling, og i 2024 vil det gå enda raskere.

Oppsummering av de viktigste aspektene for deg som markedsfører:

  • Det er avgjørende å holde seg oppdatert med de nyeste utviklingene.
  • AI vil bli en integrert del av hverdagen innen 5 år.
  • Den mest nyttige bruken av AI for markedsførere/innholdsprodusenter vil være å generere mer innhold på kortere tid.
  • En oversikt over alle nødvendige AI-verktøy finner du nederst i denne bloggartikkelen.

Ting du som innholdsprodusent bør vite:

Det er lett å tenke at AI kommer til å erstatte din jobb som innholdsprodusent på sikt. Sterkt mener jeg at dette er feil. Det som kan skje er at en person som bruker AI for å produsere innhold, kan potensielt erstatte deg / dine arbeidsoppgaver. Derfor råder jeg deg som innholdsprodusent til å tenke gjennom hvilke utfordringer du sitter med i dag, hvor kan du spare tid / kost / energi – er det noen deler av produksjonsprosessen som kan forenkles og effektiviseres ytterligere ved hjelp av AI? Jeg er helt sikker på at du svarer ja her.

Utviklingen av hvordan AI-generert bilde så ut i oktober 2022 vs desember 2023.




Når vi ser mot fremtiden, er det tydelig at AI vil spille en stadig større rolle i våre liv. Men dette fører også med seg nye utfordringer. Regulering blir nødvendig for å sikre at utviklingen av AI-teknologi skjer på en ansvarlig og etisk måte. Vi kan forvente en fremtid hvor samarbeid mellom mennesker og AI ikke bare er vanlig, men essensielt for å løse komplekse problemer og utforske nye horisonter.

Oppsummering av de viktigste aspektene for deg som innholdsprodusent:

  • Tenk gjennom hvilke utfordringer du sitter med og ta i bruk AI for å få støtte.
  • Samarbeidet mellom AI og mennesker blir en betydningsfull del av vårt liv, der regulering blir nødvendig for å sikre ansvarlig og etisk utvikling av AI-teknologi.
  • AI er her for å bli, og det er viktig å utforske måter å implementere det i vår daglige rutiner.

Kan man skille mellom AI og menneske i 2024?

Teknologien har utviklet seg enormt raskt, og raskere vil det bli. For et par uker siden ble det lansert en AI-Agent som kan jobbe for deg (se link nederst i artikkelen). Helt enkelt kan du laste en Extension til Google Chrome, skrive i en chatbox hva du ønsker AI-Assistenten skal gjøre for deg – så er det bare å lene seg tilbake. Dette er fortsatt veldig tidlig i utvikling, men man kan danne seg et bilde av hvor dette vil ta oss.

Jeg ser for meg en hverdag hvor vi mennesker må samarbeide mer sammen. Alle i et rom får mulighet til å ytre seg enten ved hjelp av AI (for eksempel kan en person som ikke er dyktig på å tegne, nå presentere tegninger og tanker fra sitt hode). Folk som har vanskeligheter med å skrive, kan presentere tekst generert av AI. I tillegg må vi forholde oss til at de som velger å unngå bruk av AI, vil måtte vente i spenning på det neste, nye, som blir utviklet, og som potensielt kan ta over deres arbeidsoppgaver.

Listen over AI-programmene du burde kjenne til:

Oppstartsmøte:

  • CHATGPT3 Det avanserte chatteverktøyet ChatGPT4 kan brukes i alle deler av en produksjonsfase.

Preproduksjon:

  • Kive.ai – Moodboard og generere storyboard
  • Krisp.ai – Få god lyd i videomøter! Her bruker AI en teknologi som fjerner bakgrunnsstøy, viftelyd osv. Kan brukes på alle plattformer der videomøter støttes.

Postproduksjon:

  • Mubert – Trenger du en sang, men Epidemic klarer ikke å gi deg noe som ligner på det du ser for deg? Prøv Mubert. Her kan du skrive en prompt på hva sangen skal inneholde (eller brukes til), velge sjanger, humør og annet. Velg lengde, og la Mubert generere sangen for deg.
  • Illustroke – Denne AI-generatoren kan lage VEKTOR-format grafikk. Du kan åpne filen (.SVG) som en vanlig Illustrator-fil og få tilgang til alle lag. Dette kan være et svært nyttig verktøy for inspirasjon. Vektorgrafikken er helt unik, og kun du vil ha tilgang til det som genereres.
  • Eleven Labs – AI -Voiceover som høres helt virkelig ut.
  • Runway ML – er det mest avanserte AI (åpent for alle å bruke) plattformen som eksisterer. Her kan du utforske alt hva AI har å by på. $28/month (USD)
  • Flair.ai – Last opp et transparent bilde av et produkt eller noe du vil lage en bakgrunn til – skriv hva som skal være i bakgrunnen og forgrunnen og la Flair gjøre resten! $10/month (USD)
  • Play.ht – Norsk voiceover somfungerer overraskende bra!
  • Looka – Her kan du generere logodesign (helt gratis).

Hvem har skrevet dette blogginnlegget?

Sondre F. Lindheim er AI konsulent og filmskaper. Sondre bruker sin ekspertise til å ligge i forkant av AI-utviklingen, med å rådgi kunder, holde foredrag og integrere AI for å skape kreativt og nyskapende innhold. Hans evne til å fange opp nye trender og utforske innovative metoder er nå beriket med AI-teknologi, noe som ytterligere forsterker hans evne til å levere unike og engasjerende filmer. Trenger du hjelp med å ta i bruk AI i deres innholdsproduksjon? Ta kontakt her.

Trenger du innhold til din markedsføring?