Employer branding: skill deg ut i mengden

Hvordan kan du få de mest kompetente arbeidstakerne til å velge akkurat din bedrift? Hva skal til for å skille seg ut i havet av konkurrerende bedrifter? Svaret er en strategi som har blitt mye omtalt de siste årene – nemlig “employer branding”.

Hva er egentlig employer branding?

Employer branding, eller arbeidsgiverprofilering som det heter på norsk, er en samlebetegnelse på aktivitetene en bedrift tar i bruk for å formidle at det er en attraktiv plass å jobbe. Noen eksempler på employer branding er å synliggjøre seg der man møter potensielle arbeidstakere, vise hva som gjør akkurat din bedrift unik, og å sørge for at dine eksisterende ansatte er stolte av å jobbe i din bedrift.

Employer branding er ikke et nytt fenomen, men de siste årene har det blitt mer og mer vektlagt i HR-avdelinger og rekrutteringsprosesser. Det er en strategi som styrker bedriftens omdømme og image, og som kommuniserer at bedriften er den beste arbeidsgiveren på alle måter – både for eksisterende ansatte, men også nytt talent.

En video sier mer enn tusen ord

Employer branding er ikke et nytt fenomen, men de siste årene har det blitt mer og mer vektlagt i HR-avdelinger og rekrutteringsprosesser. Det er en strategi som styrker bedriftens omdømme og image, og som kommuniserer at bedriften er den beste arbeidsgiveren på alle måter – både for eksisterende ansatte, men også nytt talent.

I denne videoen vi har laget for Computas var målet å bli mer attraktiv for systemutviklere, designere og andre med faglig ekspertise innen IT. Vi produserte en videoserie med portretter som tok for seg tre ansatte og deres ambisjoner i selskapet. Videoene ble et middel for å vise deres hverdag, samt å skape forståelse rundt deres karriere.

Hvordan tiltrekke, engasjere og motivere med videomarkedsføring

Det sies at et bilde sier mer enn tusen ord, så tenk deg hvor mye en video kan fortelle! Folk husker videoinnhold bedre en tekstinnhold, og hjernen bruker mindre tid på å prosessere visuelt innhold enn tekst. Video innehar også en egenskap vi ikke finner i tekst eller bilder – muligheten til å oppfatte kroppsspråk. Vi kan se ting som ansiktsuttrykk og gestikuleringer, noe som spiller en stille, men viktig rolle i enhver interaksjon. Ved å spille på det personlige vil man bygge tillit hos nye og eksisterende ansatte, noe som er et viktig virkemiddel innen employer branding.

I det store havet av videoer som finnes på Facebook og LinkedIn er det nødvendig å finne en måte å skille seg ut blant utallige tradisjonelle intervju og kontor-omvisninger. Folk klikker seg vekk fra innhold som er kjedelig og repeterende. Tør å være kreativ og variert, og utnytt det unike bedriften har å tilby. Ta utgangspunkt i bedriftens kjerneverdier og visjon, og vis fram hvordan dette utspiller seg i virkeligheten.

Et godt tips er å bruke video til å vise fram de som allerede er ansatt i bedriften din. Publiser innhold som viser hvordan en vanlig arbeidsdag i din bedrift ser ut. Eksisterende ansatte er de desidert mest troverdige ambassadørene du kan ha for bedriften din. Jobbsøkere vil mye heller høre om hvordan det er å jobbe i bedriften fra en alminnelig ansatt, enn en person som jobber i ledelsen eller HR. Derfor er det svært viktig å sørge for at de eksisterende ansatte kjenner lojalitet og stolthet over arbeidsplassen sin. La dine ansatte fortelle om sin hverdag i bedriften og den interne kulturen – for eksempel om mulighetene, utfordringene, og forholdet mellom de ansatte. Hva liker de med jobben sin?

Videomarkedsføring er en svært effektiv måte å promotere din bedrift, men det er avhengig av at folk faktisk ser på videoene. En ting å huske på er at folk ikke bare bruker sosiale medier når de slapper av på sofaen. De ser også ofte på mobilen mens de gjør andre ting, som for eksempel står i kø på butikken eller sitter på bussen. Derfor kan det være lurt at videoene som blir postet på bedriftens sosiale medier ikke er for lange. Om du føler 90 sekunder ikke er langt nok for å formidle budskapet ditt, så del det heller opp og publiser flere 90-sekunders videoer istedenfor én video på tre minutter. Da er det større sannsynlighet for at man klarer å holde på målgruppens oppmerksomhet.

Mangfold på arbeidsplassen

Så mange som 76% av høyt utdannede arbeidstakere klassifiserer mangfold som en viktig faktor når de vurderer en arbeidsgiver. Å ikke inkludere mangfold i din employer branding kan gi inntrykk av at mangfold ikke er en prioritet i din bedrift og ledelse. Dette kan føre til at mulige jobbsøkere velger bort din bedrift – spesielt de som befinner seg i en minoritetsgruppe. Bruk sosiale medier til å gi personer av alle kjønn, legninger, kulturer og etnisiteter muligheten til å formidle at de kjenner seg likestilt i din bedrift. Men, husk at det må være autentisk. Det er viktig at løftet om likestilling ikke bare er tomme ord, men at det ligger ekte handlinger bak.

Bruk sosiale medier for å nå flere

For å skape en god employer branding må bedriften aktivt jobbe med å synliggjøre seg for ønskede kandidater. Dette kan for eksempel gjøres ved å besøke avgangselever ved universiteter/høyskoler, eller besøke jobbmesser og forum. COVID-19 gjorde det imidlertid vanskelig å ta i bruk disse tradisjonelle måtene å møte potensiell arbeidskraft på. Det ble derfor viktigere enn noen gang å ha fokus på tilstedeværelse på digitale plattformer – og da spesielt sosiale medier.

I dagens teknologidrevne verden har sosiale medier blitt en av de mest effektive plattformene når det kommer til å markedsføre sin bedrift. Det er derfor ikke tvil om at en tilstedeværelse på sosiale medier er svært hensiktsmessig for å bygge en sterk employer branding. En annen fordel med å bruke sosiale medier som et plattform, er at det gjør det enkelt for folk å dele innholdet videre.

I følge en spørreundersøkelse utført av LinkedIn tar 75% av jobbsøkere bedriftens employer marketing i betraktning før de sender inn en søknad, og 52% besøker bedriftens nettside og sosiale medier for å lære mer om den. Sosiale medier er også en god måte å nå de som ikke nødvendigvis bruker tradisjonelle jobbsøkersider som for eksempel Finn.no eller Indeed.

Tips for å skape sterk employer branding

  • Det er et godt utgangspunkt at merkevaren din har et godt omdømme. En merkevare er et sett av assosiasjoner som oppstår når en kunde blir eksponert for navn, logo eller produkt. Ved hjelp av merkevarebygging kan man påvirke disse assosiasjonene på best mulig måte.
  • Få tydelig fram at det er muligheter for videreutvikling. Muligheten til å utvikle seg innad i bedriften er høyt på listen over hva som motiverer jobbsøkere mest. Det kommuniserer at dette er en bedrift man kan jobbe i over lang tid, og få anerkjennelse for.
  • Bygg din employer branding på egenskaper og verdier som er holdbare over tid. En sterk employer branding skapes ikke over natten, og må derfor settes sammen av byggeklosser som tåler tidens tann.
  • Ikke vær redd for å fremheve alt det fantastiske bedriften din har å tilby, men vær pass på at det reflekterer virkeligheten. Ikke lov noe du ikke kan holde. Vær åpen og ærlig fra starten av, så vil employer brandingen din allerede være et godt stykke på vei.

Trenger du en employer brandingvideo til din bedrift?