Ung i Trafikken ønsket en kampanje som setter fokus på trygg trafikk blant unge i dag. AVIA produserte en kampanje med humor som virkemiddel, og første filmer ut i serien har allerede gjort stor suksess på TikTok og andre sosiale kanaler.
Mange unge kjører uansvarlig, og det er dessverre ikke alltid sikkerhet som er hovedfokuset når de nettopp har fått lappen. En tredjedel av dødsulykker i trafikken skyldes uoppmerksomhet knyttet til mobilbruk. Det viser tall fra Statens vegvesen. I 2021 fikk nesten 8000 mennesker bot for mobilbruk bak rattet, og det er unge som står for flest av de. For å øke fokus rundt dette, ønsket Ung i Trafikken to kampanjer med samme formål – å sette fokus på trygg trafikk blant unge. De ønsket å nå ut til en yngre målgruppe, og vi valgte derfor to temaer som de yngre har stort fokus på – samliv og SoMe/influencing.
«Med tillit til å utvikle innhold som fremmer et svært viktig budskap, var det mange retninger og valgmuligheter vi kunne ta. Etter kreative diskusjoner, endte vi opp med temaer som den yngre generasjonen har stort fokus på.»
- Frida Bakke, Rådgiver i AVIA Produksjon
I den ene filmen møter vi en ung sjåfør på veien som bruker mobilen til å ta bilder av seg selv. I den andre møter vi influencere Dennis Siva og David Mokel, som begge gjør stor suksess på TikTok. Med Dennis som passasjer (og kjørelærer som ledsager), kjører David på kjørebane mens han bruker mobilen til Tinder.
«På sosiale medier i dag må man kjempe om synlighet, samtidig som det stadig blir flere og større digitale plattformer. Derfor gjelder det å tenke smart og målrettet når det gjelder innhold. Ung i Trafikken er ekstremt godt orientert når det kommer til å forstå målgruppen og hvordan treffe de best mulig. Det var utrolig spennende å jobbe med Ung i Trafikken, og vi er utrolig stolte over samarbeidet.»
- Frida Bakke, Rådgiver i AVIA Produksjon
Filmene har gjort stor suksess på Ung i Trafikken’s TikTok-kanal, og på AVIA’s Facebook- og Instagram-sider. Gjennom sommeren har filmene fått over en million visninger på TikTok. På AVIA’s Facebookside har den fått nesten 250,000 visninger og per august 2022 93,000 interaksjoner i form av kommentarer, likes, visninger og delinger. Engasjementet vokser stadig, og vi ser at folk også engasjerer seg positivt i kommentarfeltet. (se bilder lenger ned)
Vi produserte en serie som skal spres utover året, med tanke på når statistikken øker for flest ulykker innenfor hver kategori. De første to filmene ble sluppet i juli, med temaet «se opp» – følg med på veien, ikke mobilen.