Produsert av AVIA
Contact us

Strict and closed religious circles often use manipulation to influence and control their members. The voluntary organisation Hjelpekilden wanted to shed light on this use of mental control. We made an informative film to creates awareness about the different types of manipulation members of closed denominations can be exposed to.

Hjelpekilden is Norway's only organisation that provides assistance to people who are in a process of breaking with closed or strict religious environments. The organisation was established in 2012, and their vision is that no one should have to experience religious communities preventing you from being a free and independent thinking person.

 

In closed or strict religious settings, manipulation is a tactic often used to maintain control over members. The mental control should ensure that members think and act in a "correct" way, and that they do not try to leave the faith community. Hjelpekilden came to us with a desire to create awareness around this use of manipulation.

 

I samarbeid med reklamebyrået Alpakka Grande, lagde vi derfor en informasjonsfilm om mental kontroll, som viser ulike måter et trossamfunn kan manipulere sine medlemmer på. Sammen utviklet vi en strategi for kampanjen, og den har blitt vist på flere digitale flater, blant annet Facebook, Instagram og Hjelpekildens nettsider. Alpakka Grande sto også for utvikling av manus til kampanjen.

The goal of the film is to let people who can recognise themselves in these situations know that Hjelpekilden is a safe place to seek out if you need help or support.

«Da vi jobbet med konseptet var vi veldig ivrige på å visualisere eksemplene på en enkel, men kreativ måte. En talking head-informasjonsfilm kan fort bli veldig kjedelig dersom innholdet ikke presenteres på en visuell måte – derfor valgte vi å samle alle scenene på én lokasjon, og isteden bruke selve rommet, rekvisitter og grafiske elementer til å fortelle historien på. Vi ønsket at filmen skulle engasjere og ikke bare informere, så strategien var derfor å få frem budskapet på en enkel, men likevel kreativ og symbolsk måte.»

 

  • Mariell Føynum, Regissør i AVIA Produksjon

 

 

 

Contact us