Mikroanimasjoner
Gi liv til bedriftens profil og design med mikroanimasjoner
Mikroanimasjoner er små animerte bevegelser på nettsider, i programvarer og på andre digitale flater. Det har som hensikt å gjøre kundereisen enklere for forbrukere ved at du hjelper brukeren i riktig retning og nærmere mot en konvertering.
Mikroanimasjoner fyller nettsidene dine med liv
Og det uten å ha særlig innvirkning på sidens lastetid – noe som er viktig for å forbedre søkeresultatene dine og bli funnet på Google. En mikroanimasjon kan være loading ikonet, animerte logoikoner og andre profilelementer. Det er de animasjonene du kanskje ikke legger merke til ved første øyekast, men som påvirker totalopplevelsen av en merkevare, tjeneste eller et produkt.
En bedre nettstedsopplevelse
Mikroanimasjoner gir visuelle tilbakemeldinger når brukeren navigerer gjennom nettstedet ditt. Et eksempel kan være så enkelt som hvordan fyllfargen på en knapp endrer seg når man holder musen over knappen, eller mer avansert som parallax scrolling hvor bakgrunnen endrer seg etterhvert som man scroller. Det er bevegelser som signaliserer at brukeren er på rett spor og som sammen skaper en bedre og mer spennende nettstedsopplevelse.
Nesten alt kan være i bevegelse
LottieFiles gjør om animasjoner til kode som muliggjør animasjoner på nettsider i formater som kan skaleres uendelig, og endres helt uten å åpne en programvare (vektoriserte filer). Bilder og illustrasjoner blir gjort levende gjennom at de endrer seg og oppfører seg ulikt basert på brukernes adferd. Videoer spiller av automatisk, uten lyd og i flere lag i dybden slik at de ikke lenger er i en avspiller, men en del av en bakgrunn eller en integrert del av designet.
Motion Guidelines
Stadig flere bedrifter lager sine egne motion guidelines. Dette er et sett av regler og retningslinjer som viser hvordan bevegelser og animasjon skal brukes i alle deler av bedriftens profilering. Retningslinjene bidrar til en konsekvent bruk av bevegelig innhold, slik at alle er samstemte om merkevarens fremtoning. Slike retningslinjer vil kunne spare tid for nye leverandører som skal jobbe med innholdsproduksjon til din merkevare, enten det er web, tekst, foto eller video. Se AVIA sin designprofil som viser hvordan logo, ikoner, typografi og illustrasjoner skal brukes i animert form.