Filmproduksjon fra A til Å
Hva er prosessen i en filmproduksjon? Din guide til en vellykket reklamefilm eller holdningskampanje
En filmproduksjon starter med en brief som beskriver filmens mål, målgruppe og ønsket effekt. Deretter utarbeides et budsjett som er nødvendig for å finansiere prosjektet, og et filmselskap blir valgt til å produsere filmen. Etter en idéworkshop blir en engasjerende historie skrevet, idé og manus utvikles og planlegges nøye, før produksjon og etterarbeid tar form. Til slutt distribueres filmen til publikum.
Veien til en vellykket film:
- 1 – Start med en brief (målgruppe og mål)
- 2 – Velg riktig sjanger / type film
- 3 – Finn ditt budsjett
- 4 – Snakk med et filmselskap
- 5 – Skap en historie som engasjerer
- 6 – Planlegg godt
- 7 – Produksjon og etterarbeid
- 8 – Husk distribusjon
1 Start din filmproduksjon med en brief
Før du starter må du ha en klar plan for hva du ønsker å oppnå med din film. Hva er målet, hvem er din målgruppe og hva ønsker du at seerne skal føle etter å ha sett filmen? Et tydelig mål og en avgrenset målgruppe vil hjelpe deg med å skape en vellykket film.
Sett deg et tydelig mål
Sett et tydelig mål innenfor et av følgende kategorier: A) Skape synlighet og oppmerksomhet B) Selge et produkt eller en tjeneste C) Endre holdninger til en sak eller merkevare D) Informere eller lære bort
Avgrens din målgruppe
Beskriv målgruppen din som én person, ikke en stor gruppe. Hvem er denne personen, hvilke interesser, kulturelle preferanser og problemer har personen? I AVIA vil vi hjelpe deg med dette i vår idéworkshop.
HERO
Storskala filmer, for å skape synlighet og oppmerksomhet. Du oppsøker seerne og må planlegge distribusjon. (Reklamefilm, Brandfilm, Nye lanseringer o.l.)
HUB
En serie av filmer som skaper engasjement og interaksjon med seerne. Gir deg «fans» og sterkere merkevare (Videoserier, Behind the scenes, Employer branding o.l.)
HELP
Filmer optimalisert for søk og deling. Seerne oppsøker deg. Gir mer trafikk til nettside og bedriftens kanaler. (How-to filmer, Forklaringsvideoer, Case filmer o.l.)
3 Finn ditt budsjett
Filmproduksjon kan være kostbart, så det er viktig å ha et realistisk budsjett på plass før du starter produksjonen. Vi har utviklet et gratis verktøy som raskt hjelper deg med å finne ut hva du bør ha i budsjett for din neste film.
4 Finn det rette filmselskapet
Snakk med noen som til daglig jobber med filmproduksjon, de vet hvilke trender som fungerer, hvilke fallgruver å unngå og hvordan du kan få mest mulig ut av ditt budsjett. I Norge er miljøet for filmproduksjon i stor grad samlet i Oslo.
AVIA er en utfordrer i bransjen, med mål om å være et ledende kreativt miljø innen film og animasjon. Under har vi listet opp noen av våre dyktige konkurrenter.
Filmproduksjonsselskap i Oslo
Alle selskapene listet leverer sine tjenester over hele landet.
Animasjonsstudioer i Oslo
Alle selskapene listet leverer sine tjenester over hele landet.
Jobb med bransjens største talenter
AVIA er et ledende filmselskap i Oslo, med alle ressurser til filmproduksjon internt på huset – fotografer, regissører, tekstforfatter, illustratør, animatør, klipper, lysmester, AI-spesialist og mer.
Lei en kreativ person i noen timer til en liten jobb, eller et helt team til å hjelpe deg fra idé til ferdig film.
5 Skap en historie som engasjerer
En god film trenger å ha en historie som engasjerer seerne og får dem til å føle noe. Det kan være en enkel historie eller en mer kompleks fortelling. Det viktigste er at historien snakker til målgruppen ved å ta tak i problemer eller interesser de kan relatere seg til fra sin egen hverdag.
I AVIA gjennomfører vi en idéworkshop, som hjelper dere i å se egen bedrift utenfra og finne historier som engasjerer. Etter workshop utvikler vår regissør ulike idéer som presenteres for dere.
6 Planlegg godt
Å lage film krever god planlegging og organisering. Hva du skal forberede avhenger av om du skal produsere en animasjonsfilm eller live action. Er det live action må du finne passende lokasjoner, beskrive scener, valg av virkemidler, skaffe nødvendig utstyr, caste skuespillere og lage tidsplaner for opptakene. Er det animasjon må du finne den rette stilen og teknikken, lage storyboard og gjøre klar illustrasjoner.
8 Husk distribusjon
En god film som ingen ser er lite verdt. Når filmen er ferdigstilt må den distribueres til din målgruppe. Dette kan inkludere å publisere filmen på sosiale medier, TV, kino eller på din nettside.
Tenk distribusjon allerede fra idéutvikling. Filmer til sosiale medier må ha et blikkfang fra første sekund, være kort og tekstet for visning uten lyd. Legg ut filmen på et tidspunkt målgruppen din er aktiv, og få flest mulig til å dele og reagere på filmen den første tiden etter publisering. Bruk litt av ditt budsjett på betalt annonsering for å få «kickstarte» spredningen.
I AVIA er distribusjon og kanaltilpasning et fokus fra start til slutt.
Konklusjon
Med en god plan, en engasjerende historie og en klar strategi for distribusjon kan du skape en film som får stor slagkraft hos målgruppen din. AVIA er et ledende filmselskap i Norge og bistår bedrifter med produksjon av reklamefilm, informasjonsvideo og animasjon. Vi bistår hele veien fra idé og produksjon, til distribusjon.
Se eksempler på filmer vi har produsert
Røde Kors – Før, i og etter fengsel
Røde Kors ønsket en animasjonsserie som forteller om barns erfaring før, underveis og etter deres fedre har sonet i fengsel. AVIA utviklet idé og produserte tre filmer som på en emosjonell og rørende måte forteller om barnas perspektiv.
Kistefos – The Twist
Kistefos er en spennende kulturdestinasjon med skulpturpark, to kunstgallerier og et industrimuseum. AVIA har produsert flere filmer for å dokumentere byggingen av The Twist og vise utstillingene på innsiden.
Ønsker å komme i gang med filmproduksjon? Kontakt oss for en uforpliktende samtale, så hjelper vi deg i gang.