Vi befinner oss i en situasjon som vi ikke kjenner utfallet av. Det kan ta tre måneder eller et halvt år. Og når krisen først er over kommer det en tid hvor man må bygge seg opp igjen. Dette må man forberede seg på. Derfor er det viktig at vi alle finner punkter å fokusere på i tiden som kommer. For selv om virksomheten ikke ruller og går som vanlig, er det fortsatt aktiviteter som vil være viktige å opprettholde.
Markedsføring handler om å kartlegge mulighetene i markedet
Og det er det du må gjøre nå. Mange forbinder markedsføring med områder som salg og reklame, som er helt vesentlige markedsføringsaktiviteter. Men det er bare en liten del av det. Markedsføring handler om å kartlegge muligheter i markedet, sørge for at riktige produkter og tjenester blir fremstilt, og kanskje viktigst av alt – utveksle verdier.
Mens koronaviruset herjer, ser vi at virksomheter mer eller mindre er stille. Mange er redd for å oppfattes som usolidarisk i en vanskelig tid for svært mange. Men virksomheter har en stemme, og nå er tiden for å vise samfunnsansvar. Bruk posisjonen deres til å forsterke myndighetenes budskap og bidra i krafttaket mot korona. Men trå forsiktig, og tilse at budskapet i en eventuell contentfilm eller kampanje står i tråd med myndighetenes retningslinjer. Fokus på raske penger og kortsiktig gevinst kan ødelegge omdømme.
Hva kan din bedrift bidra med i den nasjonale dugnaden?
Et godt eksempel er Lush, et kosmetikkmerke, som nylig inviterte briter i gatene til å vaske hendene gratis i butikkene deres. De satt i gang initiativet med plakater i gatene og bilder av vasking av hender i alle Lush sine butikkvinduer. Kampanjen nevner ikke koronaviruset, men oppfordrer befolkningen til å følge helsemyndighetenes råd om vasking av hender. Det er ikke alltid tilgang på toaletter og steder å vaske hender når man er ute, og apotekene er tomme for antibac. Lush sin kampanje gjør det enkelt for folk å følge myndighetenes retningslinjer, selv når de er ute i offentligheten.

Plakat fra Lush sin kampanje. Hentet fra Independent

Skjermdump fra Facebook
Et annet viktig fokus i en slik unntakstilstand er hvordan man møter forbrukerne og deres utfordringer. Mange befinner seg i en ny og ukjent situasjon. Det er hjemmekontor og fullt hus, stengte treningssentre og begrenset med aktiviteter. Folk opplever at det utfordrende å jobbe hjemme på grunn av barn, kjedelig å trene når treningssentrene er stengt og noen føler seg kanskje litt ensom. På Facebook tilbyr Litteraturhuset eventyrstund rett hjem i stuen for barn som må holde seg hjemme, SATS har gratis online trening for de som ikke kan gå på treningssenter og artister tilbyr bakgårdskonserter som folk kan kose seg med fra balkongen. Sett deg inn i forbrukernes situasjon. Hvilke utfordringer kan dine tjenester eller produkter være med på å løse?
Vis at du tar situasjonen på alvor

Gjenbruk gammelt innhold
Istedenfor å bruke tid og penger på planlegging og gjennomføring av nytt innhold, se hva du har fra før. Kanskje du har videoinnhold liggende fra en eldre kampanje. Det er mye man kan gjøre med noen klipp fra gammelt videoinnhold. Eller kanskje du har eldre bilder eller tekst som er aktuelle å bruke nå? Rigg deg klar for å komme tilbake. Det vil gå over, og i et svekket marked er det de som har brukt tiden godt nå som vil lykkes.
Gjør det beste ut av situasjonen
Situasjonen vi befinner oss i nå, vil påvirke oss i lang tid fremover. Vi vet ikke omfanget av hverken tid eller ringvirkninger av krisen. Det viktigste er at vi gjør det beste ut av situasjonen, og ikke minst bidrar der vi kan, både som privatpersoner og som virksomheter. Finn ut hvilke muligheter du har og hvordan du kan møte situasjonen med dine tjenester. Vær synlig der du kan, bistå med din ekspertise og sørg for at markedsaktivitetene ikke stopper opp. Fortsett å bygge merkevare og være tilstede der målgruppen din er. Det du gjør nå, kan ha effekt senere.
Forhåpentligvis møter vi ikke på en slik verdensomspennende krise igjen. Men all læring er god læring, og månedene framover kan vi definitivt lære av alle sammen.