Kommunikasjon i krisetider
Koronaviruset har spredt seg til store deler av verden, og har i løpet kort tid rammet store deler av norsk samfunn. Virksomheter stenger, kultur- og idrettsarrangement avlyses og folk jobber på spreng for å kartlegge skadeomfanget. Parallelt med virksomheter som står i ro på ubestemt tid, er markedsaktiviteter dempet inntil videre. Det er en annerledes hverdag for mange. Også for deg som jobber med kommunikasjon og markedsføring.
Vi befinner oss i en situasjon som vi ikke kjenner utfallet av. Det kan ta tre måneder eller et halvt år. Og når krisen først er over kommer det en tid hvor man må bygge seg opp igjen. Dette må man forberede seg på. Derfor er det viktig at vi alle finner punkter å fokusere på i tiden som kommer. For selv om virksomheten ikke ruller og går som vanlig, er det fortsatt aktiviteter som vil være viktige å opprettholde.
Markedsføring handler om å kartlegge mulighetene i markedet
Og det er det du må gjøre nå. Mange forbinder markedsføring med områder som salg og reklame, som er helt vesentlige markedsføringsaktiviteter. Men det er bare en liten del av det. Markedsføring handler om å kartlegge muligheter i markedet, sørge for at riktige produkter og tjenester blir fremstilt, og kanskje viktigst av alt – utveksle verdier.
Mens koronaviruset herjer, ser vi at virksomheter mer eller mindre er stille. Mange er redd for å oppfattes som usolidarisk i en vanskelig tid for svært mange. Men virksomheter har en stemme, og nå er tiden for å vise samfunnsansvar. Bruk posisjonen deres til å forsterke myndighetenes budskap og bidra i krafttaket mot korona. Men trå forsiktig, og tilse at budskapet i en eventuell contentfilm eller kampanje står i tråd med myndighetenes retningslinjer. Fokus på raske penger og kortsiktig gevinst kan ødelegge omdømme.
Hva kan din bedrift bidra med i den nasjonale dugnaden?
Et godt eksempel er Lush, et kosmetikkmerke, som nylig inviterte briter i gatene til å vaske hendene gratis i butikkene deres. De satt i gang initiativet med plakater i gatene og bilder av vasking av hender i alle Lush sine butikkvinduer. Kampanjen nevner ikke koronaviruset, men oppfordrer befolkningen til å følge helsemyndighetenes råd om vasking av hender. Det er ikke alltid tilgang på toaletter og steder å vaske hender når man er ute, og apotekene er tomme for antibac. Lush sin kampanje gjør det enkelt for folk å følge myndighetenes retningslinjer, selv når de er ute i offentligheten.
Et annet eksempel er Facebook. Som du kanskje har lagt merke til selv, jobber Facebook for å hindre spredning av feilinformasjon rundt koronaviruset. Etterhvert som situasjonen utvikler seg, ser man at nyhetsfeeden og internettsider florerer med informasjon om viruset. Og det er ikke alt som stemmer. Arbeidet til Facebook innebærer blant annet å fjerne falske nyheter om viruset, fjerne annonser som er misvisende og generelt se til at folk som befinner seg på Facebooks sosiale plattformer ikke blir feilinformert. Plattformen støtter også World Health Organization med gratis annonser slik at de kan spre budskapet sitt.
Et annet viktig fokus i en slik unntakstilstand er hvordan man møter forbrukerne og deres utfordringer. Mange befinner seg i en ny og ukjent situasjon. Det er hjemmekontor og fullt hus, stengte treningssentre og begrenset med aktiviteter. Folk opplever at det utfordrende å jobbe hjemme på grunn av barn, kjedelig å trene når treningssentrene er stengt og noen føler seg kanskje litt ensom. På Facebook tilbyr Litteraturhuset eventyrstund rett hjem i stuen for barn som må holde seg hjemme, SATS har gratis online trening for de som ikke kan gå på treningssenter og artister tilbyr bakgårdskonserter som folk kan kose seg med fra balkongen. Sett deg inn i forbrukernes situasjon. Hvilke utfordringer kan dine tjenester eller produkter være med på å løse?
Vis at du tar situasjonen på alvor
Folk vil være skeptiske til å jobbe med bedrifter som ikke har fokus på smittevern. Vis at du er oppdatert på situasjonen, og at du tar det på alvor. Vær relevant. Oppdater blogg og annet tekstinnhold på hjemmeside, del tips og erfaringer om situasjonen du befinner deg i. Informer kundene dine om hvordan virksomheten forholder seg til situasjonen. Send e-post til eksisterende kunder, og om det føles naturlig, også andre aktuelle som kan være interessert i dine tjenester. Hold SoMe-kontoer oppdatert slik at folk vet at bedriften holder hjulene i gang, og at du er tilgjengelig. Oppretthold en jevn aktivitet slik at du ikke henger langt bak når ting normaliserer seg igjen.
Gjenbruk gammelt innhold
Istedenfor å bruke tid og penger på planlegging og gjennomføring av nytt innhold, se hva du har fra før. Kanskje du har videoinnhold liggende fra en eldre kampanje. Det er mye man kan gjøre med noen klipp fra gammelt videoinnhold. Eller kanskje du har eldre bilder eller tekst som er aktuelle å bruke nå? Rigg deg klar for å komme tilbake. Det vil gå over, og i et svekket marked er det de som har brukt tiden godt nå som vil lykkes.
Gjør det beste ut av situasjonen
Situasjonen vi befinner oss i nå, vil påvirke oss i lang tid fremover. Vi vet ikke omfanget av hverken tid eller ringvirkninger av krisen. Det viktigste er at vi gjør det beste ut av situasjonen, og ikke minst bidrar der vi kan, både som privatpersoner og som virksomheter. Finn ut hvilke muligheter du har og hvordan du kan møte situasjonen med dine tjenester. Vær synlig der du kan, bistå med din ekspertise og sørg for at markedsaktivitetene ikke stopper opp. Fortsett å bygge merkevare og være tilstede der målgruppen din er. Det du gjør nå, kan ha effekt senere.
Forhåpentligvis møter vi ikke på en slik verdensomspennende krise igjen. Men all læring er god læring, og månedene framover kan vi definitivt lære av alle sammen.