Vignetter
I anledning Tilbakeføringskonferansen 2022 ønsket Oslo Røde Kors, Nettverk Etter Soning en filmserie bestående av tre filmer som forteller om barns erfaring før, underveis og etter deres fedre har sonet i fengsel. Filmene ble produsert sammen med Oslo Røde Kors, Nettverk Etter Soning, Oslo. NES er et tilbud til tidligere straffedømte som er på vei tilbake til et nytt liv, og er et tiltak i Røde Kors som hjelper de som vil ut av kriminalitet og rus.
Temaet for Tilbakeføringskonferansen 2022 er “seksuallovbrudd”. Temaet ble valgt fordi NES savner åpen dialog om hvordan man møter dette økende problemet både politisk og strukturelt. For kun få år siden var prosentandelen for seksuallovbrudd av innsatte i norske fengsler på 8%. Nå er den på hele 25%.
Vi produserte tre filmer som på en svært emosjonell og rørende måte forteller om barnas perspektiv, noe Røde Kors ønsket å sette fokus på. Barn opplever ting annerledes. Disse filmene skal formidle hvordan de opplever det å ha en forelder som skal sone, soner eller har sonet.
Ved å benytte en enkel tegnestil som henter inspirasjon fra filmer målrettet mot barn, sammensatt med ekte opptak av barn som har vært gjennom dette, forteller barna om sin opplevelse og følelser. Resultatet ble en svært emosjonell og sterk kampanje.
Filmene ble vist på Tilbakeføringskonferansen den 21 september, og fikk mange gode tilbakemeldinger. Flere sa filmene var en tankevekker og at de håper de vil brukes bredt for å sette fokus på barnas perspektiv rundt denne tematikken. Andre sa det var sterke filmer som gjorde inntrykk, og at det var viktig å vise barnas perspektiv.
«Å jobbe med Røde Kors var et utrolig emosjonelt, men spennende prosjekt. Min jobb var å forsterke designuttrykket vår illustratør Ada tegnet. Den enkle stilen var et bevisst valg, slik at publikum ikke skulle bli distrahert fra intervjuobjektene. Derfor ble det lagt på «støy» som komplimenterte og ga liv til blyantstrekene, samt små og langsomme bevegelser. Dette var et viktig prosjekt fordi det fremmer et tema det ikke blir snakket nok om i dagens samfunn. Ingen kan forvente endringer om ingen vet at det trengs. Derfor er jeg stolt av å kunne belyse denne tematikken. Jeg håper og tror dette arbeidet vil gjøre en forskjell.»
- Monika Edvardsen, Animatør i AVIA
Filmen viser hvordan barn i utfordrende situasjoner lærer og vokser gjennom lek, samtidig som den fremhever hvordan Right To Play beskytter, utdanner og styrker dem til å overvinne motgang ved hjelp av «lekens kraft».
Kortversjon
Aqualung Carbon Capture er en norsk start-up som er verdensledende innen membran karbonfangst og separasjonsteknologi. Deres membranteknologi er et resultat av 25 års forskning fra blant annet Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet – NTNU. Selskapet ønsker å fremskynde avkarboniseringen ved å tilby et trygt og kompakt karbonfangstsystem.
Magnus Lagabøtes landslov, kjent som Landslova, trådte i kraft i 1274 og representerte en betydelig juridisk utvikling for Norge. Den erstattet de fire landskapslovene for Frostating, Gulating, Eidsivating og Borgarting, og innførte dermed en enhetlig lovbok for hele landet.
For å hedre 150-årsjubileet for landsloven, henvendte Stortinget seg til oss igjen for å produsere en animasjonsfilm som både informerte og feiret denne viktige begivenheten
Animatør Monika og illustratør Ada samarbeidet om å skape denne animasjonsfilmen, som er rettet mot et voksent publikum, i tillegg ble det laget en egen film for barn. Filmen ble publisert på nettsiden til Stortinget og ble vist under jubileumsfeiringen av Magnus Lagabøtes landslov den 2. februar på Stortinget, der dørene ble åpnet for alle interesserte.
Kampanjen består av tre korte filmer, med hver sin hovedperson som er påvirket av et rusmiddel; alkohol, hasj og kokain. Hver film har en unik fortelling som følger hovedpersonen mens de kjører under påvirkning av det aktuelle rusmiddelet. Gjennom disse tre filmene ønsket vi gjennom kampanjen å gi seerne en realistisk opplevelse av risikoen og konsekvensene ved ruskjøring. Ved å vise hvordan rusmidlene påvirket hovedpersonenes oppmerksomhet, reaksjonsevne og kognitive funksjoner, formidlet vi de alvorlige farene forbundet med å kjøre i påvirket tilstand.
Målet var å skape en sterk emosjonell respons hos seerne og oppfordre til ansvarlig atferd på veiene. Gjennom å formidle konsekvensene av ruskjøring håpet vi med kampanjen å bidra til økt bevissthet og redusert risiko for trafikkulykker relatert til rusmidler. Kampanjen retter seg mot unge mellom 15-26 år og ble lansert på TikTok og Instagram våren 2023. Filmene brukes også i et nettbasert kurs laget av Ung i Trafikken.
Brannvernforeningens forespørsel gikk ut på å utvikle en film som ikke bare ville ære organisasjonens stolte historie, men også gi et levende bilde av hvordan de har vært med på å forme brannsikkerhet landskapet siden grunnleggelsen i 1923.
Et århundre med dedikert innsats og engasjement for å forebygge branner i hele Norge skulle markeres på en måte som kunne formidle deres utrettelige arbeid gjennom tidene.
Vi valgte å takle denne oppgaven ved å lage en tidslinjebasert animasjonsfilm som skulle ta publikum med på en visuell reise gjennom tiårene, med fokus på milepæler, innsats og seire. For å gjøre filmen mer engasjerende og litt humoristisk, introduserte vi karakteren Anders. Anders ble brukt som en veiviser gjennom tidslinjen, og hans tilstedeværelse bidro til å markere hvilket tiår vi befant oss i, samtidig som han tilførte en underholdende vri til filmen.
Målet med filmen var å inspirere, informere og minne alle om betydningen av brannsikkerhet. Samtidig ønsket vi å feire den kontinuerlige innsatsen som har gjort Norge til et tryggere sted for alle. Vi ønsket også å sørge for at filmen ikke bare skulle være en hyllest til Brannvernforeningens prestasjoner, men også en hyllest til dedikasjonen til medlemmene, samarbeidspartnere og alle som har vært involvert i deres viktige arbeid gjennom årene.
Det har vært fint å se at filmen har blitt delt på Brannvernforeningens ulike plattformer som Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, i kurs, konferanser og på nettside. Vi har fått svært positive tilbakemeldinger, og filmen har truffet godt hos publikum. Dette har bidratt til å øke bevisstheten om viktigheten av brannsikkerhet og Brannvernforeningens betydningsfulle rolle i samfunnet.