Hvorfor animasjonsfilm er genialt for din bedrift

innleggsbilde-animasjon.png

Den siste tiden har vi sett en stor økning i antall bedrifter som bruker animasjonsfilm til å formidle sitt produkt eller sin tjeneste. Måten vi konsumerer innhold på har endret seg, og denne måten å produsere film på gjør det enklere å fange publikums oppmerksomhet og å formidle et tydeligere budskap. Men hvorfor animasjon?

I denne #mediainnsikt-artikkelen kan du lese mer om hvorfor vi i AVIA mener at animasjonsfilm er genialt, og passer for de aller fleste bedrifter.

Animasjon forenkler komplekse ideer til noe morsommere og mer lettfattelig

La oss si du jobber med lansering av et nytt produkt eller en tjeneste, og har opplevd vanskeligheter med å forklare fordelene og hvordan denne tjenesten fungerer. I slike tilfeller er animasjon som regel et godt verktøy som bidrar til å forenkle ideer som er vanskelige å forklare med ord, og som fanger oppmerksomheten ved første øyekast.

Kanskje prøver du å overbevise beslutningstakere til å benytte et produkt som vil ta selskapet til nye høyder, men trenger en film for å vippe disse beslutningstakerne over til å være fullt overbevist om at dette er den beste løsningen. Animasjon er perfekt til å forenkle data, abstrakte idéer og forklare ikke-fysiske produkter.

– ­ “Vi opplever at mange bedrifter finner det krevende å kommunisere sine kvaliteter og produkter/ tjenester på en kort og lettfattelig måte. Som et resultat av dette har vi den siste tiden fått et økt antall henvendelser på animasjonsfilm,” sier Lasse. Lasse Leonhardsen jobber som Motion Designer i AVIA.

Flerbruk – enkelt å lage animasjonen i flere formater og publiseringskanaler

Med animasjonsfilm har man i større grad muligheten til å jobbe med de grafiske elementene, som senere kan bli brukt igjen andre steder. Elementer kan hentes ut til enklere Instagram-innlegg, tilpasses reklameannonser og plakater. Du kan gjøre illustrasjonene om til kampanjer, dra det inn som en del av blogginnlegg, på bedriften nettside, eller i teorien hvilken som helst annen flate. På den måten kan man raskt få veldig mye ut av investeringen i en enkelt animasjonsfilm.

Oppmerksomhetsspennet på de ulike plattformene varierer (Microsoft Canada Attention Survey). Derfor er det en fordel å ikke bare ta i bruk en enkel animasjon, men tilpasse den til de ulike stedene den skal brukes. Mens det med vanlig film ofte må gjøres flere opptak fra ulike vinkler for til å tilpasse den til formatene, kan man med animasjon gjøre små grep for å optimalisere videoen.

– “Det jeg liker med animasjon er at vi kan eksperimentere med gode ideer – helt uten begrensninger.”
Lasse Leonhardsen

Fang oppmerksomheten til kundene, og formidle ditt budskap klart og tydelig med animasjon! Har du spørsmål? Våre to Motion Graphics designere har mye kunnskap om temaet, og svarer deg gjerne på det du måtte lure på.

 
AVIA Produksjon _ Portretter (8 of 14).png

Har du spørsmål om animasjonsfilm?

Lasse jobber som Motion Designer, og hjelper deg gjerne med det du måtte lure på. Ta kontakt med din henvendelse!

lasse@aviaprod.no
Tlf: 41038030