Hvordan lykkes med YouTube?

Blogg2_Mediainnsikt.png

Det er ikke alltid like lett å vite hva som må tas hensyn til ved produksjon av YouTube-videoer, for at innholdet skal være engasjerende og generere visninger. Vi har laget en oversikt som kan hjelpe deg med å lage gode videoer, samt forslag til hva disse kan inneholde.

Engasjerende introduksjon

Omtrent 20 %  av brukere som trykker på en video vil forlate den igjen etter de første 10 sekundene. Det er derfor avgjørende å ha en god intro som engasjerer og overbeviser dem om å bli værende! Det er lett at videoene man produserer blir litt tørre. Pass derfor på å ha et høyt energinivå om du prater rett til kamera, og vær så interessant og underholdende temaet tillater. Husk at videoen skal være av verdi, og til nytte for forbrukeren. Start videoen med å forklare hva du skal snakke om, og hvordan det er til hjelp for den som ser på.

[JM Norge ønsket å benytte seg mer av video, så vi lagde denne videoen til Halloween.]

Ikke for lang

Videoen som helhet bør ikke være alt for lang, da kan publikum fort miste interessen. Hopp over temasangen til bedriften, vær kort og konsis. Benytt deg gjerne av en call-to-action på slutten av videoen. Be seerne abonnere på kontoen, sjekke ut nettsiden din, sjekke ut andre videoer du har lagt ut eller legge igjen en kommentar.

God bilde-, lys- og lydkvalitet

Det er ikke noe vits å poste en haug med videoer om noe ingen bryr seg om. Finn ut hva målgruppen din interesserer seg for, hvilke behov de har og hva de trenger hjelp til. På den måten er det enklere å skape innhold som gjør positivt inntrykk på seeren. En enkel huskeregel: innholdet skal helst ligge i krysningen mellom ditt kommunikasjonsbehov, og målgruppens interesser.

 

[Denne filmen laget vi i AVIA for Uninite, en matching plattform for leietakere og utleiere på boligmarkedet.]

Fast publiseringsdag

Ideelt sett er det lurt å poste omtrent fire videoer i måneden. Ikke post kun for å poste, men jo flere videoer du legger ut, jo større sjanse er det for at du blir oppdaget. Det er lurt å legge ut videoene på omtrent samme tidspunkt hver uke. På den måten vet de som abonnerer på kontoen din når de kan forvente nytt innhold, og du holder dem oppdatert og engasjerte.

Hvordan type videoer kan man legge ut?

Det finnes mange gode video-alternativer for bedrifter, der innholdet man legger ut interesserer potensielle kunder. Her er noen forslag:

  • Tutorial = Forklar hvordan noe fungerer, eller hvordan man går frem for å gjennomføre en handling.
  • Demo = Vis frem egenskapene til produktet eller tjenesten din, og hvordan det fungerer.
  • Q&A = Svar på ofte stilte spørsmål
  • Gjenbruk = Gjør en populær bloggpost eller side på nettsiden din om til en video
  • Fornøyde kunder = Vis frem vellykkede prosjekter
  • Bak kulissene = Vis seerne hvordan dere jobber, og hvem de ansatte er
  • Motivasjon og verdier = Fortell brukerne hva som driver deg, og hvordan/hvorfor dere startet opp.

Til slutt – del innholdet! Legg den ut på nettsiden, bloggen og på sosiale medier. Er videoen engasjerende for brukerne er det stor sjanse for at også disse deler innholdet videre – og det er nettopp det vi vil.

YouTube er også en veldig spennende kanal for videoannonsering. YouTube er den tredje største TV-kanaler i Norge, og budprisen for å vise annonsen er fortsatt veldig lav.

Vi i AVIA hjelper deg gjerne med produksjonen av film til blant annet YouTube. Vi gjennomfører oppdrag i hele Norden, og er eksperter på 3D animasjon og drone. 
Ta kontakt for en uforpliktende samtale!

 
_R8A0243_3.png

Trenger du hjelp med bedriftens videostrategi?

Rebecca Paulina van Vuuren er AVIAs Strategiske rådgiver - hun hjelper deg gjerne! Ta kontakt.

rebecca@aviaprod.no
Tlf: 48242455