Cookie-apokalypsen: Er dette døden for digital markedsføring?

Hva er en cookie?

En cookie – eller informasjonskapsel på godt norsk – er en liten datafil som lagrer informasjon om aktiviteten din på en nettside eller app; den forteller hvor på siden en person har vært og hvilke valg de har tatt, hvor de har klikket, hva de har klikket på og så videre. Cookies er et viktig verktøy for enhver markedsfører. Det er dette kakesmulesporet som gjør det mulig å forbedre besøksopplevelsen på blant annet sosiale medier og nettsider. Cookies gjør at enkeltpersoner kan spores, kunder eller målgrupper på tvers av digitale plattformer slik at markedsførere kan utføre målrettet annonsering og sporing.

Hva betyr dette for markedsførere?

Betyr dette døden for digital markedsføring? Heldigvis ikke. Det vil bli vanskeligere for markedsførere å drive med målrettet reklame, men ikke umulig. Kort fortalt; selv om man fortsatt kan spore og samle brukerdata vil det ikke være like personlig og effektivt som det har vært før. Det vil ikke lenger være mulig å spore brukere på tvers av nettsider. Det vil si at kunden ikke lenger vil få opp annonser fra din bedrift om de har vært inne på nettsiden din tidligere i uka. Annonser som blir mindre tilpasset vil også være mindre relevante og det er her utfordringen med fremtidig annonsering kommer inn.

Sosiale medier blir desto viktigere fremover. Millioner av mennesker tilbringer opptil flere timer på sosiale kanaler daglig, og en tilstedeværelse på sosiale kanaler er allerede en aktuell trend. 

Markedet er på vei mot en mer personlig opplevelse for hver bruker, blant annet basert på deres venner, interesser og preferanser gjennom sosiale kanaler. 

Tradisjonell “surfing” er i ferd med å sakke ned, mens surfing på sosial medier tar over. Det gir gode utsikter for markedsførere til å benytte seg av sosial data når cookies forsvinner.

Hva bør vi markedsførere gjøre nå?

Hvordan dette vil påvirke markedsføreren er fortsatt noe uvisst. Det er likevel ting vi vet at vi kan gjøre for å tilpasse oss den cookie-løse tiden vi har i vente:

  • Har du sett de fargerike plakatene med stor og fengende tekst fra 20-tallet? Se tilbake til en tid da merkebygging var viktigere. Vi kan ikke lenger være avhengige av at konteksten rundt annonser fanger oppmerksomheten, derfor blir innholdet og designet desto viktigere.
  • Fokuser mer på kundereisen. Det kreves mer enn annonser for å lande en kunde – følg de fra første til siste øyeblikk og sørg for å møte deres behov. Uten mulighet for datasporing er det viktigere enn noensinne å bli kjent med kunden og deres behov, slik at markedsføringen kan gjøres mer organisk.
  • CRM-matching blir enda viktigere. Selv om vi ikke lenger har cookies å støtte oss mot betyr det ikke at all data blir borte. Generering av leads og bruk av egne data blir enda viktigere å benytte seg av.
  • Følg med på utviklingen og hvilke alternative måter rundt informasjonskapsler som kommer.
  • Bruk mer virkningsfull video som fanger blikket og publiser oftere – organisk spredning blir enda viktigere. Sørg for at kundene dine ser deg uten å måtte bruke målrettede annonser basert på cookies.
  • Fokuser i enda større grad på sosiale medier og tilstedeværelse der. Markedsføring flytter seg mer og mer til sosiale kanaler, og sosial data kan være en av de større erstatningene for cookies.

Kakeboksen er ikke helt tom

Cookie-apokalypsen betyr slettes ikke total utslettelse for markedsføring, men det er mye vi må endre på. Store selskaper som Facebook og Google har frem til nå tjent store summer på annonser og de vil trolig finne nye løsninger for å unngå milliardtap. Slike alternative løsninger vil også markedsførere finne. Resultatbasert markedsføring vil fortsatt være mulig, så lenge vi retter oss etter nye systemer og regler.

Trenger du innhold til din markedsføring?