Hvordan bruke video i innholdsmarkedsføringen?

Bildekollasj med playknapp, hender som bruker målebånd og en grønn plante i hvit potte på en trebenk.

Hva ville du selv valgt? Å se en film som viser deg hvordan du bygger en benk, eller å lese en tekst som beskriver hvordan du bygger en benk? God innholdsmarkedsføring handler om å gi kunder og potensielle kunder reell verdi. Men for at kunden skal oppleve innholdet ditt som verdifullt, må du servere det til rett tid, på rett sted – og ikke minst i rett format. Her viser vi deg hvordan du kan møte kundene dine med relevant content-film gjennom hele kundereisen.

Content-film, eller innholdsmarkedsføring med video, er det selvskrevne valget når du ønsker å vise kundene dine hvordan de kan bruke produktene dine – for eksempel gjennom typiske «gjør det selv»-videoer. Men det er også viktig å huske på at video har en helt overlegen evne til å påvirke oss emosjonelt. Følelser skaper engasjement, og engasjement er en av de viktigste forutsetningene for et salg. Skal innholdsmarkedsføringen konvertere, må du altså engasjere.

 
 

Server kunden riktig budskap på riktig sted i kundereisen

Effekten av content-film har de seneste årene blitt grundig testet og dokumentert, og tallenes tale er klar: Å bruke video som en del av innholdsmarkedsføringen, øker bedriftens konverteringsrate betraktelig. Men som med alt annet innhold, må content-filmer formidle rett budskap til rett tid for at det skal ha en effekt. For å få mest mulig ut av videomarkedsføringen din må du derfor alltid tilpasse innholdet etter hvor kunden befinner seg i kjøpstrakten.

 
Rød, blå og grå illustrasjon av kundereisen

1. Bevisstgjør
2. Overbevis (Med ekspertise)
3. Konverter

 
 

Erkjennelsesfasen: Bevisstgjør kunden med content-film

Det er vanlig å dele inn kjøpstrakten, eller kundereisen, i tre nivåer eller faser. I den første fasen, erkjennelsesfasen, gjelder det å hjelpe potensielle kunder med å bli bevisst behovet for produktet eller tjenesten din. Før kundene har erkjent dette behovet, har det liten hensikt å pepre dem med tørr og detaljert produktinformasjon. Målet er i første omgang å tiltrekke oppmerksomheten deres, øke bevisstheten deres og gjøre dem nysgjerrige på å finne ut mer.

Når vi ønsker å engasjere, er det emosjonell kommunikasjon som gjelder. Og ingen andre medier er bedre egnet for dette enn film! Et av de viktigste emosjonelle virkemidlene vi har, er humor – ikke minst hvis vi ønsker spredning i sosiale medier. Hva er konsekvensen av å ikke bruke produktet eller løsningen din? Fokuser på problemet til kunden, og sørg for å spille på situasjoner som mange kjenner seg igjen i. Selger bedriften din for eksempel robotgressklippere, kan du lage en film som på en humoristisk måte illustrerer ulempene med manuelle gressklippere. Husk at innholdet i denne fasen ikke skal dreie seg om deg og ditt produkt, men fullt og helt om løsningen på kundens problem.    

 

Vurderingsfasen: Overbevis kunden om din ekspertise på feltet

Når den potensielle kunden har blitt bevisst problemet sitt, beveger hun seg over i vurderingsfasen eller undersøkelsesfasen. I denne fasen skal du overbevise kunden om at problemet kan løses med produktet eller tjenesten du tilbyr, samt vise frem bedriften som en autoritet på feltet. Ved å bruke content-film får du en unik mulighet til å vise frem ekspertene og menneskene bak bedriften din, noe som er et sterkt virkemiddel for å skape tillit. Utnytt de ansattes ekspertise til å lage korte, nyttige videokurs, og bruk film for å promotere webinarer og arrangementer på en levende måte. Animasjonsfilm på sin side, er perfekt når du vil gjøre tung informasjon lettere tilgjengelig for kunden.

 

Beslutningsfasen: Gjør potensielle kunder til betalende kunder

Siste nivå av kjøpstrakten er beslutningsfasen. Nå har den potensielle kunden innsett problemet, funnet løsningen på problemet og skal beslutte om hun vil løse det ved hjelp av akkurat dine produkter eller tjenester – eller gå til konkurrenten. Her bør du tilby kunden resultater og harde fakta, utfyllende produktinformasjon og produktdemonstrasjoner som gjør kunden trygg på at løsningen din fungerer i praksis.

En annen type innhold som fungerer spesielt godt i denne fasen, er kundehistorier; og her er content-film uslåelig! For når det står et ekte menneske bak en anbefaling, som både kan sees og høres, får kunden ekstra tillit til anbefalingen – og ekstra tillit til produktet. Dette kan være den siste dytten som trengs for å utløse salget og gjøre potensielle kunder til kunder.

Portrett Hannah med signatur.png
 

Kartlegg din kundereise

Hannah Ljøstad, Digital Rådgiver

Jeg jobber som digital rådgiver i AVIA Produksjon og hjelper bedrifter med å kartlegge hvordan video kan brukes i ulike stadier i kundereisen for økt konvertering.

Bestill en gratis kartlegging, der vi i fellesskap ser på deres kundereise og mulighetene som finnes i video. Etter en slik kartlegging vil dere få konkrete forslag til hvordan video kan gi økt konvertering.

Bestill gratis kartlegging