#1 Oslo Business Forum: Bruker video og podkast for å bygge merkevare

– Vi har ikke vært redde for å feile, og jeg tror det har vært avgjørende for at vi har lykkes, sier produsent, Lars Erik Fjøsne i Oslo Business Forum. Sammen med podkastredaktør Kristine Masdal Aadne har de laget Norges mest populære teknologipodkast.

Det er ingen enkel sak å skape en merkevare i et konferansemarked med krevende konkurranse.

På bare to år har likevel Oslo Business Forum vokst raskt. De bruker innholdsproduksjon som en vital del av markedskommunikasjonen, og har gjort kjempesuksess med sine podkastserier og videosnutter i sosiale medier.

Årlig arrangerer nemlig Oslo Business Forum to konferanser med temaer innenfor teknologi, ledelse og bærekraft.

Men hva er det som skiller måten de kommuniserer på fra andre små og mellomstore bedrifter?

Kristine Masdal Aasne og Lars Erik Fjøsne, jobber som henholdsvis podkastredaktør og produsent i Oslo Business Forum. Sammen står de blant annet bak Norges mest populære teknologipodkast ‘De som bygger det nye Norge’ og #lederlunsj. I tillegg jobber de aktivt med video, både for å promotere podkasten, konferansene og andre prosjekter.

Oslo Business Forum

  • Oslo Business Forum ble startet i 2015 av Marius Røed Wang og Christoffer Omberg.

  • De arrangerer to konferanser i året, og kan skilte med foredragsholdere som Barack Obama, Sir Alex Ferguson, Gary Vaynerchuk og Randi Zuckerberg.

  • Bedriften har vokst mye på kort tid, og bygget seg opp som en viktig aktør i sin bransje.

 

Videosuksessen skyldes en kontinuerlig fornyelse

Bedriften har en målgruppe som er aktive på sosiale medier, og merket tidlig at de nådde mange flere ved å benytte seg av video. Det er likevel en kjent utfordring at det kan være vanskelig holde på oppmerksomheten til seeren gjennom hele videoen – spesielt i sosiale medier. Ved hjelp av analyser av innhold, prøving og feiling, har de brukt mye tid på å knekke koden. Og resultatet? Det er kortere, spennende og innholdsrike videoer – og de er heller ikke redd for å teste ut nye formater.

– Vi har jobbet mye med hvordan vi kan fornye det grafiske og det visuelle markedsmateriellet vi produserer. Alt handler om å skape rett innhold, til rett målgruppe i riktig kanal, sier podkastredaktøren.

– Da vi startet med podkastintervjuene ga det oss mye materiale å jobbe med, ettersom vi også filmet deler av intervjuene vi gjennomførte. Vi produserer ofte en type video til Facebook, og en annen versjon til Instagram. Vi har også begynt å implementere mer animasjon inn i teaser-videoene våre, legger Lars Erik til. I tillegg til å være podkastprodusent, er Lars Erik også Grafisk designer og Motion designer i Oslo Business Forum.

 

Jobber utradisjonelt med video

De mener at mye av grunnen til at den store suksessen med videoene er at de har jobbet utradisjonelt, og litt annerledes enn andre. De mener det er viktig å eksperimentere, selv om man har funnet et format som fungerer akkurat nå.

"Vi har ikke vært redde for å feile, og jeg tror det er en veldig viktig del av produksjon i 2018..."

Med trender og brukervaner som hele tiden er i endring, mener de at det er viktig å prøve å være et steg foran i måten man kommuniserer på.

– Vi har prøvd å se hva andre gjør, følge med på trendene, og gjerne ligge litt foran. Men vi har heller ikke vært redde for å feile, og jeg tror det er en veldig viktig del av produksjon i 2018, at man må prøve og feile litt – og se hva som fungerer. Det kan være vanskelig å lese data fra en video som er publisert på sosiale medier, og dermed skjønne hva som har fungert så bra og hvorfor. Nettopp kan det være så viktig å bare hoppe i det, mener Lars Erik.

Duoen mener også at de drar fordel av å ha et ungt miljø i bedriften, ettersom det er rom for å tenke innovativt og utfordre det etablerte.

 

Podkast som kommunikasjonsverktøy

 Gjengen bak podkasten 'De som bygger det nye Norge.' F.v.: Kristine Masdal Aadne (OBF), Silvija Seres, Lars Erik Fjøsne (OBF). Foto: Oslo Business Forum

Gjengen bak podkasten 'De som bygger det nye Norge.' F.v.: Kristine Masdal Aadne (OBF), Silvija Seres, Lars Erik Fjøsne (OBF). Foto: Oslo Business Forum

Podkast-formatet har virkelig vokst de siste årene, men mange mener likevel at det ligger et stort ubenyttet potensiale for bedrifter til å bruke det som en del av markedsmiksen.

– Vi så på podkast som et veldig spennende format og en ny måte å nå ut til målgruppen vår på. For oss var det også en måte å promotere vår kommende konferanse. Ett av intervjuobjektene til den første podkasten vår var Silvija Seres, som kom med idéen om å samle “menneskene som bygger det nye Norge” i en podkastserie. Det gjorde vi og det hele ble en suksess, forteller Kristine. Hun jobber også med bedriftens sosiale medier, som Facebook, Linkedin og Instagram.

Kristine mener podkasten har vært en utrolig viktig del av merkevarebyggingen til selskapet. Sammen med resten av markedsaktivitetene til Oslo Business Forum, mener hun at podkasten har spilt en vesentlig rolle for at bedriften har fått et kjent navn, og bygget seg opp som en aktør med en viktig stemme i bransjen.

 
AVIA_Produksjon_AS_Filmproduksjon_Nettbruk (133 of 596)_V2.jpg

Spørsmål eller innspill?

Rebecca P. van Vuuren jobber med strategi i AVIA, og er ansvarlig for #mediainnsikt. Ta kontakt for din henvendelse!

rebecca@aviaprod.no
Tlf: 48242455