Avia prod logo

Når Norges nye F-35 kampfly skal utstasjoneres på midlertidige baser internasjonalt, må Luftforsvaret ofte selv frakte med seg det som trengs for å bo, jobbe og utføre oppdrag. Dette skal gjøres på en så fleksibel, mobil og bærekraftig måte som mulig. Forsvarsbygg utlyste derfor en innovasjonskonkurranse, og ønsket AVIAs hjelp til å inspirere med en animasjonsfilm.

Forsvaret har lenge vært i en prosess med å fase inn det moderne kampflyet F-35. Når disse flyene skal utstasjoneres på midlertidige baser rundt om i verden, må Forsvaret ofte selv ta med seg alt som trengs for at basen skal fungere optimalt – det vil si utstyr som gjør det mulig å bo, jobbe og utføre oppdrag.

I dag mangler Forsvaret gode nok løsninger til å frakte og etablere slike fasiliteter. De utlyste derfor en innovasjonskonkurranse, med ønske om en animert video som kunne inspirere innovatører og leverandører ute på markedet til å utvikle kreative løsninger. Med animasjon som medium hadde vi stor frihet til å ta i bruk spennende visuelle effekter som formidlet budskapet på en enkel, men god måte. Virkemidler som lange kamerakjøringer og animert lys som illustrerer tiden som går, bidrar til et helhetlig estetisk uttrykk. Filmen har blitt publisert på Forsvarsbygg sin nettside og deres sosiale medier (Facebook og Instagram).

«Vi valgte å vise disse modulene på en minimalistisk måte. På den måten kan publikum selv forestille seg hvordan det endelige resultatet vil se ut. Med en leken animasjonsstil er målet å inspirere de som skal finne løsninger på hvordan dette vil fungere i praksis. Ettersom vi valgte et minimalistisk design på objektene kunne vi bruke mer tid på selve animeringen, slik at vi fikk modulene, flybasene og ulike objekter i filmen til å poppe opp på lekne måter.»

  • Erik Sjølander, 3D-animatør i AVIA Produksjon

Kunne du tenkt deg noe lignende til din bedrift?

Kontakt oss